Halaman

Isnin, 19 November 2012

Jom, Kenali Tupperware!

Apa itu tupperware?

Tupperware adalah nama satu barisan produk rumah yang merangkumi penyediaan, penyimpanan, membendung, dan berkhidmat produk untuk dapur dan rumah, yang mula-mula diperkenalkan kepada orang ramai pada tahun 1946. Tupperware membangun, mengeluar, dan mengedarkan produk. Produk Tupperware dipasarkan melalui jualan langsung melalui pasukan jualan bebas daripada kira-kira 1900000 perunding.

Bagaimana Tupperware bermula ?

Tupperware Brands Corporation diasaskan sebagai Syarikat Tupperware pada tahun 1946 oleh Earl Silas Tupper (1907-1983) di South Grafton, Massachusetts.



Earl Silas Tupper (1907 - 1983)

Dia membangunkan bekas plastik yang digunakan dalam isi rumah mengandungi makanan dan memastikan ia kedap udara. Dahulunya ia direkakan "meterai sendawa" adalah satu aspek terkenal Tupperware, yang membezakan ia daripada pesaing 



Strategi pemasaran?

Tupperware mempelopori strategi pemasaran langsung yang dibuat terkenal oleh parti Tupperware. Brownies Wise (1913-1992), seorang wakil jualan bekas Stanley Utama Produk, membangunkan strategi.


Pada awal tahun 1950-an, jualan Tupperware dan populariti meletup. Pengaruh wanita ini berjaya meletakkan produk Tupperware yang paling atas. Tupperware dikenali pada satu masa apabila wanita pulang dari bekerja semasa Perang Dunia II hanya untuk diberitahu untuk "kembali ke dapur" sebagai kaedah memperkasakan wanita, dan memberi mereka toehold dalam perang pos-perniagaan dunia.
Tradisi Tupperware "Jubli" gaya peristiwa terus hingga ke hari ini, dengan perhimpunan yang diadakan di bandar-bandar utama untuk mengiktiraf dan memberi ganjaran kepada individu, kumpulan, dan organisasi yang paling laris dan top-merekrut.

Perpecahan dan pengambilalihan?
Pada tahun 1958, Earl Tupper dipecat oleh Wise kerana perbezaan pendapat dalam operasi perniagaan Tupperware iaitu Tupper membantah perbelanjaan yang ditanggung oleh yobel dan lain-lain perayaan serupa Tupperware. Walau bagaimanapun, sebab sebenar adalah bahawa Tupper telah didatangi oleh beberapa syarikat yang berminat untuk membeli perniagaan Tupperware. Tupper merasakan bahawa dia tidak akan dapat menjual dengan seorang wanita dalam kedudukan eksekutif.
Pada tahun 1958, Tupper menjual syarikat Tupperware kepada Rexall dengan harga $ 16 juta  dan ibu pejabat syarikat itu telah berpindah ke Orlando, Florida.

Pergerakan Tupperware?
Tupperware merebak ke Eropah pada tahun 1960 apabila Mila Pond menganjurkan parti Tupperware di Weybridge, England, dan kemudiannya di seluruh dunia. Pada masa itu, kod pakaian yang ketat diperlukan untuk wanita Tupperware, dengan skirt dan pakaian ketat yang dipakai pada setiap masa, dan sarung tangan putih sering mengiringi pakaian. Satu teknik yang dipanggil "lobak memanggil" membantu menggalakkan pihak-pihak:. Wakil akan bergerak pintu ke pintu di kawasan kejiranan dan bertanya suri rumah untuk "menjalankan satu eksperimen" dalam lobak merah yang akan diletakkan di dalam bekas Tupperware dan dibandingkan dengan "apa-apa yang anda biasanya akan meninggalkan ia di", ia sering akan mengakibatkan dalam penjadualan parti Tupperware.

Pada Disember 2005, Tupperware Corporation menukar namanya kepada Tupperware Brands Corporation untuk mencerminkan kepelbagaian produk syarikat meningkat.Syarikat mengumumkan rasmi pelancaran semula di UK pada tahun 2011, dan mengambil UK kakitangan, tetapi pada Disember 2011 pelancaran semula telah dibatalkan. Tupperware kini dijual di hampir 100 buah negara, selepas memuncak pada lebih daripada seratus selepas tahun 1996.
Party Tupperware

Kebanyakkan Tupperware  dijual melalui pelan parti, dengan ganjaran kepada  tuan rumah (host). Sebuah parti Tupperware dijalankan oleh ‘Consultant’ Tupperware untuk menjadi tuan rumah yang menjemput rakan-rakan dan jiran-jiran ke rumah beliau untuk melihat kepelbagaian jenis produk. Host Tupperware akan menerima ganjaran produk percuma berdasarkan tahap jualan (level) yang dibuat oleh pihak mereka. Parti biasanya diadakan di tempat kerja, sekolah, dan kumpulan-kumpulan masyarakat yang lain.


Parti Tupperware pada tahun 1960 

Di kebanyakan negara, pasukan jualan Tupperware dianjurkan dalam struktur bertingkat dengan ‘Consultant’ di bawah, ‘manager’ dan ‘star manager’ di atas ‘consultant, dan seterusnya pelbagai peringkat ‘directors’, ‘Legacy Executive Directors’  di peringkat tertinggi. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Tupperware telah dilakukan jauh dengan Pengedaran di Amerika Syarikat. Ini telah membolehkan fleksibiliti Tupperware lebih, dan komisen yang lebih pemurah dan ganjaran untuk ‘Consultant’ mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan